„Hledám instalatéra, co zapojí i elektriku, pokryje střechu a taky zabezpečí další průběh stavby celého domu nebo stavbyvedoucího, co je trochu elektrikář, instalatér a pokrývač.“ Přijde vám to jako nesmysl? Možná, ale pokud se dívám na to, koho firmy hledají na vedení marketingové komunikace, je to podobné tomuto případu. Prostě chtějí dokonalý dům, určitě na tom musí pracovat ti nejlepší odborníci, ale napadlo je najmout jednoho „brouka pytlíka“, třeba to zvládne všechno sám.
Když stavíte dům, stavbu vede stavbyvedoucí, který nese zodpovědnost, řídí lidi, plánuje, hlídá rozpočet. Asi vás nenapadne, že postaví celý dům vlastníma rukama. Víte, že se na stavbě podílí zedníci, tesaři, pokrývači, elektrikáři, instalatéři…
Teď si to představte s marketingem. Stále častěji totiž narážím na inzeráty typu – hledáme markeťáka s přesahem… do grafiky, copywritingu, webdesignu, PPC a dalších profesí. Předpokládám, že si firma uvědomí, že by měla začít řešit nějak „ten marketing“ a sloučí všechny experty do jedné pozice.
Ale marketingový manažer není Ferda mravenec – práce všeho druhu, markeťák je vlastně stavbyvedoucí vašeho marketingu. Marketingový manažer řídí projekt – vaši marketingovou komunikaci – plánuje jednotlivé kroky a koordinuje experty, kteří zpracovávají dílčí části komunikační strategie.
Jednotliví specialisté udělají práci lépe
Samozřejmě, že manažer marketingu má povědomí o grafice, copywritingu, P.R., PPC reklamách a dalších disciplínách, nicméně není na ně expert. To znamená, že zvládne nastavit třeba PPC reklamu, ale může mu to trvat dva dny, kdežto PPC specialista to zmákne za jedno dopoledne a s lepším výsledkem. Protože specialista to dělá denně a neustále se ve svém oboru vzdělává.
Nebo má markeťák představu, jak by měl vypadat prospekt, ale nesestaví jej tak jako profesionální grafik. Možná zvládne opravit v grafickém programu chybný kontakt na letáku, ale už ten leták nenavrhne, protože grafiku nestudoval, nemá takové zkušenosti s designem. Grafik se neustále školí, pracuje s mnoha programy, má grafické cítění a grafika je jeho denní chleba. Proto jeho práce bude perfektní.
Mohla bych takto pokračovat a jako příklad uvést copywitera, specialistu na SEO, sociální sítě, webaře, evenťáka…
Strategie a její řízení specialista nemůže zvládnout
Na druhou stranu nemůže marketing řídit někdo, kdo do nedávna spravoval tři účty sociálních sítí, i když to dělal dobře. Ani grafik či ten, kdo píše skvělé texty. Vím, o čem mluvím, vlastně píšu. Začínala jsem jako grafička a musela jsem hodně studovat a vytvořit desítky strategií, rozpočtů a kampaní, abych byla dobrý markeťák. Ovšem dnes už neumím upravovat fotky ve Photoshopu nebo postavit grafiku prospektu. Pravda, tatíkovi leták na prodej medu udělám 🍯, ale tím raději končím.
Koordinovat vše a vědět proč
Role marketingového manažera je jiná – je to stratég, vizionář, rozpočtář, komunikátor a koordinátor. Na expertní práce najímá profíky – grafiky, UX designery, copywritery, specialisty na online marketing, webdesignery a další.
Pracovní náplní takového markeťáka je:
👉 sestavení a vedení marketingové strategie – interní i externí komunikace,
👉 tvorba a vyhodnocení marketingových kampaní,
👉 nastavení odpovídajících komunikačních kanálů,
👉 vytvoření a hlídání rozpočtu na marketing,
👉 identifikace cílových skupin či spíše ideálního zákazníka a jeho „životního cyklu“,
👉 znalost produktu / služby a popis benefitů zákazníkovi,
👉 hledání nových příležitostí a možné další spolupráce neboli partnership,
👉 Public relations a spolupráce s médii a veřejností,
👉 monitoring konkurence,
👉 dohled nad vizuální identitou firmy a budování brandu.
A v neposlední řadě i koordinace dodavatelů a expertů, které ke své práci potřebuje.
⏺️ Zde najdete dalších 10 věcí, co dělá markeťák každý den.
Z výše uvedeného výčtu je jasné, že přesahy, které některé firmy v inzerátech vyžadují, jsou zcela mimo. Představa, že po večerech bude markeťák zkoušet vytvořit grafiku letáku či psát texty, které budou lepší než od textaře, který se slovem pracuje každý den a stylistkou se zabývá neustále, je mylná.
Proč mít svého manažera marketingu
Práce marketingového manažera totiž nekončí tím, že udělá marketingovou strategii a padla. Dobrý marketingový manažer neustále strategii vyhodnocuje, na základě výsledků mění a připravuje další kroky. Není to tedy žádná jednorázová akce.
Koordinuje všechny experty a dodavatele, aby dodali svou práci včas a na míru dané strategii a ještě se vešli do rozpočtu.
Markeťák je jako šachista, musí vidět dva tři kroky dopředu.
⏺️ tip na člnek: Proč firma potřebuje strategický marketing
Marketingová komunikace je samostatný obor
A ještě na jednu věc v inzerátech narážím. „Hledáme marketingového manažera do naší chemické firmy a požadujeme vysokou školu chemicko-technologickou.“ Slovo chemie můžete zaměnit za farmacii, automotive či strojírenství.
Já studovala „jen“ komunikaci a marketing na Fakultě multimediálních komunikací ve Zlíně a nevěřím, že na Vysoké chemicko — technologické či na farmacii měly podobné předměty. Znalost produktu či služby je důležitá, ale celý obor markeťák znát nepotřebuje. Věřte, že nemusíte studovat 4 roky chemii, abyste uměli propagovat a prodat čisticí průmyslové směsi. Proč? Protože je nabízíte lidem, nákupčím, manažerům a s tím musíte umět pracovat, ne s chemickými vzorci.
Koho hledat, kdo to povede
Když stavíte dům, také využijete síly mnoha profíků. A stejné je to s marketingem, když stavíte silnou značku, musíte využít síly mnoha expertů. Marketingový manažer vybuduje váš brand, postaví váš marketing, nastaví procesy, navrhne postupy. A k tomu všemu sežene dobré řemeslníky-odborníky, které bude koordinovat tak, aby se stavba vydržela léta a každý ji obdivoval.
Chcete pro svou firmu či projekt opravdového experta a ne žádného „umímodvšehokousek“? Hledejte tedy marketingového manažera, ředitele, head of…, správce – nazývejte pozici, jak je libo, ale chtějte někoho, kdo je expert na procesy, strategie a řízení. Dobrý markeťák umí hospodařit s rozpočtem, najme vám tedy dobré specialisty za adekvátní cenu. Bude vědět proč, komu za co platí. A to se vám vyplatí více, než hledat tři v jednom.